För arbetsgivare

Att genomföra en satsning

Med ett snabbt ökande behov av att förbättra personalens yrkessvenska ser vi flera exempel på satsningar som nu sker. Det ligger i tiden att man som arbetsgivare ska satsa på sin personal.

Med goda intentioner, väl uppbackat av personalchef och ledningsgrupp, drar många arbetsplatser igång lovvärda initiativ. Målgruppen utses snabbt och extern lärare anlitas för kurser i svenska på arbetstid. Alla är förväntansfulla och laddade. Nu ska det hända!

Uppstarten går alldeles utmärkt men efter en tid börjar engagemanget svalna något. Det här var ju ganska jobbigt och svårt. Hur ska vi orka hålla i? Dessutom verkar behoven vara så olika för deltagarna, vissa vill ha mer grammatik och andra vill putsa på sitt uttal.

Sedan uppstår något som man inte förväntat sig: deltagarna verkar inte vilja eller hinna prioritera detta bland allt annat som måste göras. De är helt enkelt inte tillräckligt motiverade själva. Eller så beror det på att de känner sig obekväma i klassrumssituationen och hellre skulle vilja öva själva på sin egen tid bara det fanns något bra sätt.

Tyvärr brukar detta leda till en viss frustration hos arbetsgivaren. Vi har ju verkligen försökt satsa men utfallet blir inte tillräckligt bra för att fortsätta på detta sättet.

Swedish4u känner väl till dessa situationer och har en lösning på utmaningen. Inte en enkel och snabb men en lösning som skapar en fungerande balans mellan arbetsgivarens investering och personalens egen drivkraft.